Transformácia svetla / 2024
Zoltán Agócs / Transformácia svetla
MG
ART GALÉRIA Považská Bystrica / 10. 5. – 14. 6. 2024. Kurátor Vlad Vakov.
Keď sme začali s prípravou výstavy maliara Zoltána Agócsa pod názvom "Transformácia svetla" a predostrel mi myšlienku, koncepciu svojej práce a samotnej výstavy. Bol som nesmierne nadšený, že budeme spoločne na nej pracovať a že bude možnosť v priestoroch galérie predstaviť autora a maliara, ktorého práca s médiom maľby a s jej presahmi mi je blízka a oslovuje ma. Nielen osobitým maliarskym rukopisom a spracovaním krajiny ako inšpiračného zdroja. Ale aj filozofiou zmýšľania s ktorou Zoltán Agócs vo svojej tvorbe pracuje. Záujem o hlboký ponor do tém, ktoré prežíva a spracúva. Neustále uvažovanie nad nimi. Skúmanie procesov na ktorých maľba ako taká stojí a skúmanie jej ale aj vlastných limitov, ktoré rád ako maliar prekračuje. Pôsobia v dnešnej dobe naleštenosti a konzumnej povrchnosti ako protiklad, ktorý presvetľuje toto moje konštatovanie.
Intenzívne sa zaoberá, skúma a prevracia naruby samotný proces maľby. To vyžaduje koncentráciu a ponorenie sa do prežívania okolitého sveta. Transformácia ako taká sa tak stáva subjektívnou premenou v podaní autora. Kde na ploche obrazu zachytáva určitý zlomok a záblesk života. Kolobeh života ako transformácia od narodenia až po smrť sú bytostné otázky, ktoré vo svojej tvorbe rieši. Téma, ktorá je súčasťou každého z nás je pre Zoltána Agócsa východiskom, nad ktorým uvažuje, kladie si otázky a snaží sa hľadať vlastné odpovede. Vnútorné svetlo, ktoré vyžarujeme navonok v rôznych podobách pretransformované subjektívnym prežívaním okolitého sveta, javov, pocitov a vzťahov na rôznych úrovniach či už sociálnych, medziľudských, alebo intímnych. Až po tie, ktoré Agócs preciťuje a v procesoch maľby dobre chápe a ovláda. Následne ich transformuje do maľby silne nabitou poetikou protikladov a istého napätia, ktoré je zároveň upokojujúce, priam až meditatívne vo svojich vibráciách. Tie vznikajú a zanikajú vo vrstvách farby, ktoré autor neúnavne a s nadšením bádateľa opätovne premaľováva, hľadá, stráca a opäť v nových súvislostiach nachádza. Nové vrstvy kladie na tie staré aby zanikli v kolobehu a toku času.
Pri sústredenom pozorovaní tvorby Zoltána Agócsa mi napadá úryvok z cyklu Poznámky na kraj v publikácii Krajina vo mne od slovenského publicistu a básnika Rudolfa Juroleka: "Svetlo preniká listami stromov ako cez vitrážové okná, ale veľká časť zostáva v listoch." Vonkajšie svetlo ako zdroj poznania, inšpirácie ale aj tepla a života sa tak transformuje cez vnútorne svetlo autora, aby opäť zasvietilo navonok v podobe až existenciálnych výpovedí, v nekompromisnom maliarskom podaní v ktorom pulzuje vysoká senzibilita autora k vnímaniu okolitého sveta.
Aj samotná inštalácia výstavy pracuje s určitým kódom a prvkom nielen svetla, ale aj tmy. Agócsova fascinácia svetlom v jeho rôznych podobách je výbornou príležitosťou pre experiment s priestorom a vzťahmi, ktoré si môže ako autor overiť. Narábanie a "hranie sa" v priestore s inštaláciou obrazov a neúnavné hľadanie nových spôsobov, ako ich spoločné prepojenie uchopiť sú mu blízke a vlastné z povahy jeho "hľadačstva" aby nakoniec zasvietili. Transformácia svetla je tak výstavou o svetle v priestore bez prirodzeného svetla.
Kde je prirodzené svetlo nahradené alebo skôr transformované v umelom osvetlení galérie. Symbolické zostúpenie do tmavých hlbín priestorov galérie aby ich nakoniec presvetlili Agócsove maľby svojim vyžarovaním a svetlom. Metaforicky sú akumulované na jednom mieste. Môžeme tak hovoriť o autorových zlomkoch alebo aj zábleskoch života na plátne, ktoré sú pominuteľné ako samotný život. Taktiež sa samotné maľby stávajú prchavým zábleskom, kedy samotný autor svojim neúnavným bádaním a hľadaním vystavuje proces tvorby neustálemu kolobehu vzniku a zániku maľovaním a opätovným premaľovaním. Vlastný kód vnútorného sveta v ktorom Zoltán Agócs sústredene s veľkou silou a intenzitou. Bez uľahčovania a skratiek podáva vizuálne, esteticky a svojou maliarskou kvalitou výpoveď, ktorá je napriek niektorým okamihom dnešnej doby temna. Plná nádeje, hĺbky a obrazov svetla.
Mgr. art. et Mgr. Vlad Vakov / Máj 2024
Fotografie : Daša Klapitová